Een social media kalender is een redder in nood voor drukke social marketeers
Het maken en plaatsen van inhoud is lastig. Je bent vatbaar voor typefouten, stijlproblemen en andere fouten. Vooraf een beetje tijd besteden aan het maken van een kalender voor sociale media, is veel efficiënter. Op die manier heb je tijd om berichten te maken, aan te passen, te proeflezen en te plannen.
Social media content kalenders maken je werkdag niet alleen minder stressvol. Ze maken het ook gemakkelijk om een effectieve inhoudsmix te plannen en stellen je in staat om jeberichten te timen om een zo groot mogelijk publiek te bereiken.
Wat is een social media kalender?
Een social media kalender is een overzicht van je aankomende social media posts, geordend op datum. Social marketeers gebruiken contentkalenders om berichten te plannen, campagnes te beheren en lopende strategieën te beoordelen.
Een kalender voor sociale media bevat tenminste een combinatie van deze elementen voor elk bericht:
1. De datum en tijd waarop het live gaat
2. Het sociale netwerk en account waar het zal worden gepubliceerd
3. Creatieve middelen (d.w.z. foto’s of video’s)
4. Links en tags om te gebruiken
Hoe maak je een social media kalender?
Volg de onderstaande stappen om een gemakkelijk en efficiënt contentplan te maken.
1. Controleer je sociale netwerken en inhoud
2. Kies je sociale kanalen en contentmix
3. Bepaal wat je social media agenda moet bevatten
4. Nodig je team uit om hun feedback te beoordelen en te gebruiken om te verbeteren
Waarom een social media content kalender gebruiken?
1. Organiseer en bespaar tijd
Het maken en plaatsen van sociale media-inhoud kost elke dag tijd en aandacht. Met een kalender voor sociale media kun jevooruit plannen. Dit kost in het begin tijd, maar bespaart later tijd.
2. Maak het gemakkelijker om regelmatig te posten
De belangrijkste regel, ongeacht hoe vaak je besluit te posten, is om dit volgens een vast schema te doen.
3. Je kunt écht op vakantie
Wanneer je content maakt en deze van tevoren plant, kun jedaadwerkelijk vrij nemen.
4. Verminder typefouten en vermijd grote fouten
Door berichten van tevoren te plannen, kun je je werk controleren en een vangnet in je workflow inbouwen.
5. Maak content van hogere kwaliteit en samenhangende campagnes
De productiewaarden van sociale media zijn sinds de begindagen omhooggeschoten. Tegenwoordig is het niet ongebruikelijk dat een enkele post een heel social media-team van creatieven achter zich heeft.
6. Time je content en match deze met belangrijke feestdagen en evenementen
Het plannen van de inhoud in een agenda dwingt je om in de gaten te houden wat er zoal gebeurt.
7. Spot kansen voor partnerschappen of gesponsorde inhoud
Door content van tevoren te plannen, krijg je de tijd om na te denken over samenwerkings-mogelijkheden.
8. Houd bij wat werkt en verbeter het
Wat gepland wordt, wordt gedaan en wat wordt gemeten, wordt verbeterd.