Jouw Instagram bio verbeteren

Op Instagram is er helaas weinig ruimte om je bedrijf, merk of dienstverlening echt te promoten. En dit merk je ook in je bio! (Instagram profiel) Terwijl andere Social Media kanalen dit juist wel hebben.

Op Instagram is er bijvoorbeeld geen omslagfoto, of een aparte pagina met informatie voor jouw volgers waarop zij meer kunnen lezen. Oh, en om het nog erger te maken, je kunt geen links toevoegen aan je berichten… 🧐

Daarom is het erg belangrijk om je Instagram bio te in te zetten bij je Instagram marketing strategie. Het is tenslotte de enige plek waar je kunt vertellen wat je doet en een link kunt plaatsen naar je website, dus je Instagram bio moet moet ervoor zorgen dat jouw doelgroep direct meer willen weten en naar je website gaan of contact opnemen.

Dus, wil je ook een Super Instagram bio maken? Kijk dan niet verder, want hier laten we je zien hoe je de perfecte Instagram bio voor jouw bedrijf kunt maken. En laten we vier geweldige voorbeelden zien van een goed gemaakte, sterk converterende Instagram bio.

Laten we beginnen… 👇

De perfecte Instagram-bio maken

Een goede Instagram bio moet de persoonlijkheid van jouw bedrijf laten zien, vertel hoe een bezoeker je producten, dienst of meer informatie kan vinden en maak een soort van call-to-action die jouw doelgroep aanmoedigt om actie te ondernemen na het lezen van je bio.

Gelukkig heeft Instagram een ​​aantal belangrijke functies toegevoegd die het gemakkelijker maken om dit allemaal in een klein bio box te proppen. Deze functies zijn bijvoorbeeld:

  • Een geweldige intro / geschreven bio (tekst)
  • Je profielfoto
  • De link in je bio
  • Een verzameling hoogtepunten van Instagram Stories
  • Call-to-action knoppen (zoals e-mail, of bellen)

    Je moet al deze functies gebruiken om de perfecte Instagram bio te kunnen maken. We gaan ze even allemaal langs.

Het allerbelangrijkste: schrijf een geweldige bio

Je hebt een geweldige intro / tekst nodig!
Je hebt 150 karakters om mee te werken bij het schrijven van een Instagram bio, dus maak een pakkende en beknopte slogan die een verhaal vertelt en echt laat zien waar jouw bedrijf over gaat.

Sommige bedrijven plaatsen simpelweg de missie van hun bedrijf in hun Instagram bio, terwijl anderen bedrijven de openingstijden vermelden. Maar dat is niet handig! Je kunt je Instagram bio beter laten opvallen door hashtags en emojis te gebruiken, waardoor ze net iets leuker en toegankelijker zijn voor de bezoeker.

Probeer ook je bio zo kort mogelijk te houden. Dit zorgt ervoor dat bezoekers betrokken blijven en zorgt ervoor dat je bio leesbaar is op alle mobiele apparaten.

Inspiratie nodig om jouw bio te maken? Maak je geen zorgen: aan het einde van deze post laten we je onze favoriete Instagram bios zien. Maar voordat we dat doen, laten we eens kijken naar de andere dingen die je nodig hebt om jouw Instagram bio compleet te maken.

Zorg ervoor dat je profielfoto herkenbaar is!

Het is handig om je profielfoto herkenbaar te maken, want dit is wel de eerste indruk van jouw Instagram account.

We raden aan het logo van je bedrijf in te stellen als profielfoto. Of eventueel een combinatie van het gezicht achter je bedrijf met het logo.
Als je dit doet, wordt je Instagram profiel namelijk makkelijk herkenbaar en bouw je merkherkenning op met mensen die via Instagram alleen via je logo het bedrijf/jou herkennen..

Je kunt ook je profielfoto soms wisselen met aangepaste Instagram-profielfoto’s voor vakanties, evenementen of iets anders. Denk aan dingen zoals National Donut Day, National Coffee Day of met voetbal tijdens het EK.

Haal het meeste uit de enige link op Instagram

Maak bijvoorbeeld gebruik van Linktree om nog meer uit die ene Instagram link te halen.
Deze link is misschien ook wel het belangrijkste onderdeel van je Instagram bio! Dit is de link/url die je direct onder je geschreven bio kunt plaatsen. Zoals al eerder aangegeven, is dit de enige link die je op Instagram krijgt, dus gebruik deze ruimte verstandig.

Je kunt natuurlijk ervoor kiezen om heel simpel een link te plaatsen naar je website of blog. Dit zorgt namelijk voor meer verkeer naar je website en geeft je Instagram volgers een eenvoudige manier om meer te weten te komen over jouw bedrijf.

Alleen zijn er ook een paar nadelen aan plaatsen van een enkele link naar je website. Ten eerste maakt het hebben van een enkele link naar je website het onmogelijk om specifieke campagnes te promoten of om een nieuw Instagram bericht te koppelen aan een specifieke blogpost of productpagina.

En om deze reden maken veel bedrijven gebruik van de “link in bio” -strategie om de inhoud te promoten. Kort gezegd, dit is wanneer je een nieuwe Instagram-post maakt die een specifieke blogpost of -product op je website promoot en vervolgens een link toevoegt naar het genoemde product in je Instagram bio.

Vervolgens zet je in de beschrijving van het Instagram bericht iets in de trant van ‘link in bio‘ om je volgers te laten weten dat ze meer te weten kunnen komen over die post in via de link die staat vermeld in jouw bio.

Helaas is het wel zo dat je de link iedere keer moet veranderen als je een nieuw Instagram bericht maakt. Dit kost dan ook veel tijd, en voor de mensen die je oude Instagram berichten bekijken… zullen er achter komen dat de link niet meer over het oude Instagram bericht gaat, maar over het meest recente Instagram bericht en worden zij doorverwezen naar de verkeerde pagina/blogpost.

De oplossing: Linktree!

Met Linktree kun je gemakkelijk en snel Instagram geoptimaliseerde, mobielvriendelijke links maken die zijn gekoppeld aan meerdere bestemmingspagina’s of blogposts op je website.

Bron: LinkTree
Bron: LinkTree

Maak een mini Linktree site/pagina en voeg deze toe als link in je Instagram bio. Wanneer je vervolgens bij een Instagram post aangeeft “klik op de link in bio”. Zullen de volgers nu naar de Linktree site/pagina navigeren en kunnen zij vanuit LinkTree alle verschillende pagina’s van jouw website bekijken d.m.v. knoppen/links.

Dit maakt de link in jouw Instagram bio erg handig en kan je hiermee veel tijd besparen, omdat je niet langer constant de link in je Instagram bio hoeft aan te passen wanneer je van campagne wisselt en nieuwe inhoud plaatst.

Instagram hoogtepunten – Stories

Instagram heeft ook de mogelijkheid toegevoegd om ‘hoogtepunten’ toe te voegen aan je Instagram profiel. Deze hoogtepunten verschijnen onder je Instagram bio box en zien er hetzelfde uit als alle andere Instagram Stories, maar blijven in plaats daarvan permanent op je profiel staan ​​(i.p.v. max. 24 uur).

Je kunt deze maken door naar je Instagram profiel te gaan en te klikken op de plus knop onder de kop Story. Vervolgens toont Instagram je een logboek met de inhoud van je eerdere Instagram stories en kun je selecteren welke berichten je aan je hoogtepunten wilt toevoegen.

Je kunt hoogtepunten gebruiken om je Instagram bio te verbeteren en je volgers de beste stories te laten zien in je profiel. Een aantal interessante manieren om dit te gebruiken zijn doorkijk tutorials, compilaties van je beste werk of zelfs stijlgidsen die pronken met je producten.

Als je deze functie hoogtepunten wilt gaan gebruiken, zorg er dan voor dat de inhoud een hoge kwaliteit heeft die je bedrijf er goed laat uitzien.

Maak gebruik van de extra knoppen via Instagram Business

De call-to-action-knoppen van Instagram Business kun je gebruiken
wanneer je je Instagram-account omzet naar een Instagram bedrijfsprofiel. Je krijgt toegang tot coole zakelijke functies zoals post analyse, de mogelijkheid om planningshulpmiddelen van derden te gebruiken en het gebruik maken van een contact en call-to-action-knop op je Instagram Bedrijfsprofiel.

De telefoon en e-mail knoppen worden automatisch toegevoegd aan je Instagram bio wanneer je je account omzet naar een Instagram-bedrijfsprofiel, maar je kunt nu ook een derde knop naar keuze toevoegen.

Je kunt dit doen door naar je Instagram profiel te gaan en boven aan het scherm op de knop Profiel bewerken te klikken. Kijk vervolgens naar de onderkant van het scherm en tik op de knop Contactopties.

In dit scherm kan je het telefoonnummer en e-mail invullen en de extra actieknop bewerken. Met deze actieknop kun je verschillende boeking en ticket systemen koppelen aan je Instagram bedrijfsprofiel, zodat de bezoekers direct nieuwe afspraken kunnen boeken en tickets kunnen kopen voor bijvoorbeeld evenementen.

Dit is erg handig bedrijven die werken met reserveringen of afspraken zoals restaurants en kappers. Het geeft Instagram gebruikers de mogelijkheid om een reservering/afspraak te maken zonder de Instagram app te hoeven verlaten.

Laat je inspireren door deze voorbeelden!

Dus, je hebt dit tot nu toe gelezen en weet hoe je een geweldige Instagram-bio kunt maken die er compleet uitziet en volgers zorgt voor meer volgers!

Ter inspiratie willen we je graag enkele voorbeelden laten zien!

Elk van deze vier bedrijven maakt weer op een andere manier gebruik van de Instagram bio, dus je hebt waarschijnlijk genoeg om je te laten inspireren. Laten we ze eens bekijken!

La Colombe Coffee – De Instagram Story hoogtepunten gebruiken!

La Colombe Coffee maakt op een leuke manier gebruik van de Instagram hoogtepunten. Op het Instagram profiel vind je verschillende hoogtepunten met een verhaal. Zij laten de verschillende locaties van de koffieketen zien, bespreken hoe je een zelf een speciale koffie kunt maken en veel meer.

Deze hoogtepunten zijn boeiend en geven koffieliefhebbers een kijkje achter de schermen van La Colombe, wat ervoor zorgt dat de koffieliefhebbers overtuigt worden om naar een vestiging van La Colombe te komen.

Design Museum van Chicago – Simpel maar krachtig!

Het Design Museum van Chicago houdt zijn Instagram bio super eenvoudig. In plaats van tijd te besteden aan het schrijven van een mooie nieuwe Instagram bio, gebruikt het bedrijf eenvoudigweg het zakelijke motto: “We inspireren, onderwijzen en innoveren door middel van ontwerp.”

Dit laat bezoekers zien waar het Design Museum van Chicago om draait in zeven gemakkelijk verteerbare woorden. Bovendien maakt het merk gebruik van de hoogtepunten (Instagram Stories) om ook te pronken met de nieuwste tentoonstellingen, waardoor de klanten gemakkelijk toegang hebben tot de activiteiten.

Bric-A-Brac Records – Standaard bedrijfsinformatie

Bric A Brac Records heeft een standaard bio maar is duidelijk!
Wil jij jouw Instagram account gebruiken voor een fysieke winkel?
Probeer dan eens wat Bric-A-Brac Records doet.

Deze platenwinkel plaatst belangrijke informatie, zoals het adres en de openingstijden, eerst op zijn Instagram profiel. Dit verheldert vragen over waar de winkel zich bevindt en helpt Bric-A-Brac Records ongetwijfeld om nieuwe klanten door de deur te krijgen.

Verder omvat de platenwinkel ook een Linktree linkje en maken zij gebruik van hoogtepunten. Hierdoor loopt eigenlijk alles hand in hand met het adres / de openingstijden uit het bio: het verhaal zorgt voor duidelijkheid en Linktree (Link) verleidt de bezoeker, en het adres brengt ze daadwerkelijk naar de winkel.

Revolution Brewing – Houden zich aan de regels!

In de Verenigde Staten moeten alcoholbedrijven bevestigen dat al hun volgers de wettelijke minimumleeftijd voor alcoholconsumptie hebben bereikt. Hoewel dit eigenlijk een onmogelijke taak is om te verifiëren, hebben veel van dit soort bedrijven hun toevlucht genomen tot het plaatsen van een leeftijdsbeschuldiging in hun Instagram bio om ervoor te zorgen dat zij deze wet niet overtreden.

Een leuk voorbeeld hiervan is Revolution Brewing

De Instagram bio opent met een uitleg over hoe Revolution de grootste onafhankelijke brouwerij in Chicago is en sluit af met hoe je 21 moet zijn om te volgen.

Dus, als je sociale media gebruikt voor een bedrijf met een leeftijdsbeperking? Dan is dit zeker een creatieve manier hoe je hiermee om kunt gaan.

En nu…? 🙌

Hopelijk hebben wij je kunnen leren hoe je een opvallende Instagram bio kunt maken die volgers stimuleert. Herschrijf je Instagram bio met deze tips in je achterhoofd, zorg voor meer volgens en meer verkeer naar jouw website.

Maar nu ga je echt aan de slag: Hoe gebruik jij jouw Instagram bio om meer volgers te krijgen of meer verkeer te genereren naar je website?

Laat het ons weten in de reactie – Het lijkt ons leuk om van je te horen!

Is het toch allemaal een beetje te veel? En wil je je tijd liever besteden aan de dingen waar jij goed in bent?

Je kunt ook jouw Social Media uitbesteden voor maar € 99,- per maand! Probeer het gewoon een keer. Want het is gewoon per maand opzegbaar.

👉 Dus… START VANDAAG! 💪

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.