Als je van plan bent om je sociale kanalen te gebruiken als een platform voor belangenbehartiging en activisme, volg dan deze tips om écht het verschil te maken.
Wat is social media activisme?
Social media activisme is een online vorm van protest of belangenbehartiging voor een zaak. Activisme op sociale media omvat het bevorderen van het bewustzijn van sociale rechtvaardigheidskwesties en het tonen van solidariteit door het gebruik van hashtags, berichten en campagnes.
Hoe gebruik je social media om een goed doel te steunen: 10 tips
1. Pauzeer en bekijk je sociale agenda
Het eerste wat je moet doen voordat je je bezighoudt met social media-activisme – of je nu reageert op een onmiddellijke crisis of een langere termijn campagne van activisme en bondgenootschap begint – is om op pauze te drukken.
Bekijk je sociale agenda. Als je een planner voor sociale media gebruikt, wil je misschien aankomende berichten ongedaan maken en opslaan voor later.
2. Luister naar je klanten (en medewerkers)
Het is normaal dat de emoties hoog oplopen tijdens sociale rechtvaardigheids- en mensen-rechtenbewegingen. Maar die pieken in het moment kunnen leiden tot langetermijnveranderingen in hoe mensen zich voelen en gedragen – en hoe ze verwachten dat bedrijven zich gedragen.Gebruik social listening om beter te begrijpen hoe je publiek zich voelt.
3. Wees eerlijk en transparant
Voordat je iets plaatst ter ondersteuning van een goed doel, moet je nadenken over je bedrijfsgeschiedenis en -cultuur.
4. Wees menselijk
Wees menselijk in je communicatie. Mensen kunnen en zullen niet-authentiek, of geautomatiseerd gedrag doorzien.
5. Maak je standpunt duidelijk en consistent
Wanneer je een boodschap deelt ter ondersteuning van een goed doel, zorg er dan voor dat die boodschap geen ruimte laat voor dubbelzinnigheid. Laat mensen geen vragen stellen of de lege plekken voor je invullen.
6. Deel hoe je actie onderneemt
Mensen willen horen hoe merken problemen aanpakken die verder gaan dan sociale media.
Laat zien dat je bedrijf daadwerkelijk actie onderneemt. Aan welke organisaties doneer je en hoeveel?
7. Zorg ervoor dat je acties je bedrijfscultuur weerspiegelen
“Practice what you preach”. Vergelijkbaar met punt 3. Als jemerk diversiteit op sociale media promoot, moet je werkplek divers zijn. Als je milieubewustzijn promoot, dan moet dit ook blijken uit je bedrijfsvoering.
8. Plan voor goede en slechte reacties
Voordat je merk een standpunt inneemt op sociale media, bereid je je voor op feedback.
Niet iedereen zal het met je standpunt eens zijn. Wees ook voorbereid hoe hierop te reageren.
9. Diversifiëren en vertegenwoordigen
Diversiteit moet niet alleen een vakje zijn dat je merk afvinkttijdens Pride-maand, Black History Month of op Internationale Vrouwendag. Als je LGBTQ-rechten, gendergelijkheid, rechten voor gehandicapten en antiracisme ondersteunt, laat die toewijding dan het hele jaar door zien.
10. Blijf het werk doen
Het werk stopt niet wanneer de hashtag stopt trending te zijn.Verdedig de zaak ook offline. Zoek naar manieren om verandering op lange termijn te ondersteunen. Word een mentor. Vrijwilliger. Doneer je tijd. Blijf vechten voor gelijkheid.