Dat social media een goede toevoeging kunnen zijn aan een communicatiestrategie is niets nieuws. Maar geldt dat ook in onze industrie? In de zoektocht naar het inzetten van het juiste platform is Instagram misschien niet het eerste kanaal dat in je opkomt. Bij Instagram draait het toch vooral om de kwaliteit en kracht van de foto. Maar met een flinke dosis creativiteit is het ook in onze industrie mogelijk om een succesvol zakelijk Instagram account op te bouwen en verhalen te delen. We delen dan ook graag onze learnings met je van onze #Vetlastig campagne, waarin Instagram een onderdeel van de campagne was.

Stap 1: Formuleer een helder doel

De eerste stap bij het opbouwen van een zakelijk Instagram account is het formuleren van een helder doel. Bijvoorbeeld de doelgroep informeren over een ziektebeeld, aandacht vragen voor een specifieke campagne, de zichtbaarheid en naamsbekendheid vergroten of meer betrokkenheid creëren met je doelgroep.

Stap 2: Wees zorgvuldig bij het opzetten van een zakelijk Instagram account

Een goed begin is het halve werk. Neem daarom de tijd om het Instagram account zorgvuldig op te zetten.

  • Kies een goede naam, titel en gebruik je bedrijfslogo.
  • Schrijf een biografie, link de website en noteer een call to action indien wenselijk.
  • Kies vooraf voor een specifieke stijl en blijf ook bij deze stijl. Laat bepaalde elementen telkens weer terugkomen zodat de feed er uiteindelijk uitziet als een samenhangend geheel.
  • Vraag verificatie aan. Deze badge geeft aan dat het account is geverifieerd en daadwerkelijk officieel van jouw organisatie is.

Stap 3: Creeër de content

Realiseer je dat het bijhouden van een Instagram account écht tijd kost.

  • Maak een lijst van relevante thema’s die je wilt gaan gebruiken op Instagram. Zo kun je van daaruit content gaan creëren.
  • Zorg voor kwalitatief en krachtig beeldmateriaal. Authentiek, fun, fresh & engaging zijn hierbij key words.
  • Maak een content kalender voor elke maand.
  • Blijf actief, d.w.z. post 2 tot 3 keer per week.
  • Wissel de content af tussen statisch beeld en video in de vorm van stories of IGTV.
  • Ontwikkel pakkende hashtags of haak in op reeds veel gebruikte hashtags die relevant zijn voor een thema of voor een specifiek bericht.
  • Deel content van volgers waarin relevante onderwerpen naar voren komen die passen bij het bedrijf om zo de verbinding met volgers te vergoten.

Stap 4: Werf volgers

De uitdaging die vervolgens wacht is het krijgen van nieuwe volgers. Ook daar zijn een paar handige tips voor:

  • Gebruik hashtags # en bereik direct mensen die interesse hebben in het onderwerp en al bepaalde (populaire) hashtags volgen.
  • Volg de volgers van concurrenten. Ook hiervan weet je dat ze interesse hebben in het onderwerp, het thema of een soortgelijk bedrijf. Hopelijk volgen ze jouw account ook terug.
  • Werk samen met ervaringsdeskundigen. Denk hierbij aan BN’ers of sporters die zelf met een bepaalde aandoening te maken hebben of zich graag inzetten ter voorkoming van een aandoening of ziekte. Gezamenlijk kunnen jullie aandacht vragen voor het doel dat jullie nastreven.

Stap 5: Ontleen inzichten aan je statistieken

Op Instagram kun je tegenwoordig diverse statistieken inzien.

  • Monitor wanneer jouw volgers het meest actief zijn op het platform. Hierop kun je heel handig de strategie aanpassen en posten op tijdstippen dat jouw volgers veel online zijn.
  • Krijg inzicht in het bereik en betrokkenheid van je berichten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.