Wil je die droombaan in de social media branche krijgen? Deze handleiding bevat tips om je op weg te helpen.

Hier is alles wat je moet weten over het kickstarten van een carrière in social media marketing.

1. Laat je eigen aanwezigheid op sociale media groeien
Het bouwen van je eigen sociale media-accounts is een effectieve manier om aan een potentiële werkgever te bewijzen dat je je vak verstaat. Zorg voor aantoonbare ervaring en kennis op dit gebied.

2. Behaal een certificering voor sociale media
Er zijn geen harde en snelle regels als het gaat om kwalificaties voor het werken in de sociale media branche, maar het behalen van een certificering voor sociale media is wel een pluspunt.

3. Vacatures zoeken via sociale media
De beste manier om een baan te vinden in de social mediabranche? Met behulp van sociale media, natuurlijk. LinkedInis de meest slimme manier en bovendien een zakelijk platform.

4. Weet waar je op moet letten bij een social media vacature
De marketingindustrie groeit en verandert altijd – typ “social media manager” in een vacaturezoekmachine en je krijgt veel hits. Hoe kun je een goede baankans onderscheiden van een slechte baankans? Hier zijn enkele rode (en groene) vlaggen.

Rode vlag: Je kunt niet zien wat het bedrijf doet.

Groene vlag: Er is een gezonde balans tussen werk en privé.

Rode vlag: De functieomschrijving is te lang. Het benoemenvan vijf of zes specifieke punten laat zien dat de werkgever weet wat zijn doelen zijn.

Groene vlag: Er zijn groeimogelijkheden. Vraag hiernaar in een sollicitatiegesprek.

Rode vlag: er is geen budget voor sociale marketing.

Groene vlag: Je hebt de ondersteuning die je nodig hebt. Je maakt onderdeel uit van een team.

5. Wees niet bang om een stapje terug te doen
Werken in de sociale media branche is anders dan werken in een andere branche – en dat betekent dat je misschien niet op een traditionele manier “de ladder beklimt”. Soms kan een stap terug een deur openen die voorheen niet bestond.

6. Laat je cv opvallen
Je hebt maar één kans voor een eerste indruk. Je CV moet dus onderscheidend zijn. Hoe doe je dat?

Laat je creativiteit en persoonlijkheid zien
Social media management is een baan die originaliteit vereist, dus je zou die vaardigheid in je CV moeten laten zien, niet alleen beschrijven.

Wijzig je CV voor elke baan waarop je solliciteert
Wanneer je solliciteert op een functie in de sociale mediabranchepas je CV dan aan de functie-beschrijving aan. Neem altijd de vaardigheden op, waar in de vacature om gevraagd wordt.

Laat je branche-ervaring zien
Elke concrete praktische kennis is de moeite van het vermelden waard.

Kwantificeer uw resultaten
Veel organisaties zijn gericht op het bewijzen van de ROI. Jekunt bijvoorbeeld de groei van sociale kanalen benadrukken tijdens het beheren ervan of het succes van campagnes die jehebt uitgevoerd.

Succes!

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.